A27
Hva er viktig? God samhandling til pasientens beste! Informasjon er viktig for å sikre god kontinuitet når palliative pasienter flyttes mellom sykehus og kommunale helse- og omsorgstilbud
Forfattere: Ann-Kristin Øren1, Marthe Hauge Aase1,2, Camilla Norstrand1,3, Grete Skeie Sørhus1,4, Jenny Ann Lid Toft1,5, Margunn Byberg1,6, Laila Johannesen1,7
1. Kompetansesenter i lindrande behandling Helseregion Vest 2. Førde omsorgssenter, Sunnfjord kommune 3. Askvoll kommune 4. Vindafjord kommune 5. Gastrokirurgisk avdeling, Haugesund sjukehus 6. Boganes sykehjem, Stavanger kommune 7. Palliativt senter, Helse Stavanger
E-post: ann-kristin.oren@helse-bergen.no
Tittel: Hva er viktig? God samhandling til pasientens beste! Informasjon er viktig for å sikre god kontinuitet når palliative pasienter flyttes mellom sykehus og kommunale helse- og omsorgstilbud
Bakgrunn Kreftforekomsten er økende, og med en aldrende befolkning øker også andelen som lever med andre alvorlige sykdommer. Pasienter med behov for palliasjon mottar ofte tjenester fra flere nivå i helsetjenesten. Dette stiller krav til god samhandling og kommunikasjon mellom tjenesteyterne.
Nettverk i kreftomsorg og lindrende behandling i Helseregion Vest omfatter 486 ressurssykepleiere, som årlig rapporterer på sin funksjon. Vi ønsket å bruke rapporteringen til å kartlegge aspekter ved samhandling. Hensikten var å undersøke hvilken informasjon ressurssykepleierne mener er viktig for å sikre god kontinuitet, når pasienter flyttes mellom sykehus og kommunale tilbud.
Metode I skjemaet for årlig rapportering stilte vi spørsmål om hvilken informasjon ressurssykepleier i henholdsvis sykehus og kommune mener er viktigst å få ved overflytting av palliative pasienter.
Resultat Rapporteringen ble besvart av 323 ressurssykepleiere (66 %). Spørsmål om samhandling ble besvart av 217 ressurssykepleiere i kommune og 45 ressurssykepleiere i sykehus.
Ressurssykepleiere i sykehus fremhevet
 • Behandlingsplan
 • Hjemmesituasjon
 • Funksjonsstatus
 • Pasient og pårørendes ønsker / Individuell plan / Forhåndssamtale
 
 Ressurssykepleiere i kommunen fremhevet  
 • Behandlingsplan, for både sykdomsrettet behandling og symptomlindring
 • Detaljert, oppdatert medikamentliste
 • Informasjon om hva som er sagt, til hvem, og om informasjonen er forstått
 • Pasient og pårørendes ønsker
 • Prognose og behandlingsbegrensninger
 • Kartlegging
 • Kontaktinfo til sykehus
Konklusjon Hva som er planen videre, var viktigst for god kontinuitet. Flere ressurssykepleiere i sykehus fremhevet hjemmesituasjonen og funksjonsstatus, mens flere i kommunen mente det var viktig å få informasjon om hva som er blitt formidlet, behandlingsbegrensninger, samt et telefonnummer for eventuelle tilleggsopplysninger, råd og veiledning om pasienten.
